登录  
 加关注
   显示下一条  |  关闭
温馨提示!由于新浪微博认证机制调整,您的新浪微博帐号绑定已过期,请重新绑定!立即重新绑定新浪微博》  |  关闭

一个人的风景

每颗星星都有自己的轨道和方向,每个人都有自己的幸福和光芒,所以谁都不必羡慕谁!

 
 
 

日志

 
 

你是我温暖的手套You are my warm glove  

2009-12-10 16:21:34|  分类: 我翻译的文章 |  标签: |举报 |字号 订阅

  下载LOFTER 我的照片书  |

十六岁的春日。班上开展了一次有趣的活动,为了让全班男女同学能够和睦相处,老师特设了下周一为女生节,要全班的男生为女生做一件好事,并且赠送一件有意义的小礼品。 On a spring day of my sixteen,my calss hold an interesting activity. In order to make the boys and girls getting well with each other,my teacher announced that next week was girls day,and all the boys must do a good thing for a girl,and give her a small present.
  我选了她,叶小花。一个在此时几乎被全班男同学遗忘的农村女孩。靠窗的角落里,她安静地低着头。当台上的我大声叫出她名字的时候,她猛然吓了一跳。全班男同学开始起哄,大笑。 I chosed her----yexiaohua ,the gril who came from country and was almost forgetten by all the boys. She set sliently beside the window in the corner,when I called her name loudly on the platform,she was so surprised,at the same time,all the boys began laughing loudly .
  那样的笑声里,我与她一同陷入了年少的尴尬。

In their laughing,she and I were all falling in the embarrass of our young ages.
  我与她不同。我选择她,完全是出于仁慈,甚至,是一种对弱者的可怜。虽然,我知道这个词对于叶小花来说是那么残忍,可我想不出还有其他理由。她接受我,估计也是无可奈何的选择,因为大家都知道,除了我之外,不会再有第二个男生选她。

Different from her,I chosed her only because of merciful,or, a kind of pity to the weak. I know its very cruel to her,but I couldnt think out any other reasons. She accepted me,maybe she know escept me no boy would chose her.
  每一堂课她都听得非常认真,尤其是外语。而我,痛恨所有的科目,我和年级中甚至是全校不爱学习的坏学生都认识。我们一起通宵上网、抽烟;偶尔用拳头对着别人的鼻子出气;背书包去果园里偷果子,大口大口地吃完果子,把剩下的残碎放在上课起立时前排同学的板凳上……

Each lesson she listened carefully,especially english. But I hated all the subjects and I knew all the bad students in my grade even in the whole school. We suffered on line all the night,smoking,and beating,stolen the fruit in the fruit farm,and left the pits on the chair of my front classmates when they standing up began the class……
  几乎所有的坏事我都做过。我讨厌外语,以至每次考外语的时候,听力题还没有放,我已经把所有的选择题做好,就等着交卷的时间到来。

I did lots of bad things at this ages. I was so dislike foreign languages,that I had done all the multiple-choices before the listening test begain,only waiting for handing in the examination papers.
  班上有一个规矩,每次期中期末考试后都要进行一次排位大整理。全班同学走出教室,按照考试成绩的先后一一入场,挑选自己想坐的位置。

We had a rule that each time after the midsemester and the final test we will have an big move in class. All the classmates went out of the classroom,then went into class as the testing results from the top to the last,chosen the seat she or he wanted.
  我记得很清楚,那次叶小花的成绩排名第一。她在所有惊羡的眼光中,缓慢地迈进了空荡的教室,朝着那个靠窗暗黑的角落走去。

I remembered clearly that Yexiaohua is number one at that testing. She with our admire ,went into the empty classroom slowly,and walking to the dark corner next to the window.
  坐定的那一刻,我不知道怎的,感觉胸膛被什么东西压了一下,沉沉的。

When she sat down,I didnt know why,felt my heart was pressed by something,very heavy.
  她用略带惊慌的回答制止了老师:我比其他同学都高,我坐后面也能看见,坐前面可能还挡到某些同学了。

She answered teacher with a little afear, I am taller than other students,and I can see clearly at the back,but if I sit at the front I would block others.
  十五岁的清晨,一个极端讨厌外语的坏男孩,闻到了善良的味道。

At a morning of 15,a boy who most dislike foreign language,smelled the smell of goodness.
  我选了叶小花作为女生节对象的消息还是传了出去,在整个学校的坏学生联盟里传得沸沸扬扬。在厕所里抽烟的时候,雷明和一群高我一年级的坏同学过来问我,是不是看上了叶小花。我说,你放屁。我就算看上一头母猪也不会看上叶小花。

The message that I choiced xiaohua as the partner of Girls day was blazed abroad at last,this like a bomb thrown into the bad boys circle. When smoking in the WC, leiming and some senior students went to ask me that if I fell in love with xiaohua. shitI said, I will like a sow instead of she.
  所有的人都知道我很少发火。一看我那样子,都没话说了。最后,雷明撂下一句话走了。他说,叶小花就是一村姑,以后是要回家去种田喂猪的。

All of them knew that I almost never got angry,when they saw this situation,all became silence. At last,leiming left with a word. He said,xiaohua is surely a villager,and will surely back to home to farm and feed sows.
  我的心里忽然有些难受。我知道,我和叶小花是没有任何关系的,可我为什么会难受呢?她回去就回去啊,种田也好,喂猪也好,我为什么要难受呢?

Suddenly I felt a little pain in my heart. I knew that I had no relations with she,but why I felt uncomfortable?  Back to home,farm even feeding sows,its her business,why did I feel uncomfortable?
  清早,老师在上面讲课,我歪斜着睡觉。睁开眼睛,正对着叶小花的位置。她紧捏着笔在沙沙地书写着。我的心猛然地有些酸楚起来,因为这时我才看到,她瘦弱的手背上长了几个大大的冻疮,她时不时地用手搓搓它们。

Morning,teacher was talking on the platform and I was sleeping. Opening my eyes,dead against xiaohua. She was writing with holding her pen tightly. A feeling of distressed inpacted my heart,because I saw some big chilblains in her hand,and she was rubbing them at whiles.
  路过雷明家的服装店,我看到一双粉红色的,嵌有一朵小花的手套安静地陈放在柜台里。我硬是花9块钱把这双标价为32块钱的手套拿走了。雷明在身后一个劲儿地骂我,说我那手套一定是送给村姑叶小花的。我还是没回头。但在骑上自行车的时候大声说了一句,我就是送给那村姑的,这手套是买给她跟我一起种田用的。

Passing by the toggery of leimings home,I saw a piece of pink glove,with a small flower on it lying sliencely in the counter. I spent 9yuan on the govle which costed 32yuan,leiming was so angry that he abused me that you must will be give the glove to xiaohua. I didnt answer him even didnt look back,but when I got on the bike I speaked loudly that you are right,I will give it to xiaohua,she will use it to farm with me.
  雷明在后面没声了。我迎着急速的风,大声地笑。

Leiming was silience. I laughted loudly with the rapid speed wind.
  叶小花戴手套的时候不敢看我。因为只要她一戴上那手套,班里最后一排的男同学就会大声叫嚷。我懒得去管他们,我才没时间理会这些凡夫俗子呢。况且我也不知道,为什么我送了她那双手套之后,她每次见我都要远远地躲起来。实在没法躲了,就脸红着急急跑开。

Yexiaohua has no courage to see me when she wore the glove,because when she wore it ,the boys in the last low would laughted loudly. I never care them,in fact I have no time to care them. Whats more ,its another thing puzzled me that I didnt know why that after I send the glove to her,each time she saw me she would hide herselfe faraway, even if met she would ran quickly with red face.
  我开始以为是我太过敏感了,但时间一长,大家都习惯了。或许,是淡忘了这件事。

At first I thought maybe I was too sencitive,but after a long while,everyone became accustomed to it,or forgot it.
  她从那时开始会主动给我送一些英语笔记,让我好好看。我接着,可我从来不会去翻阅那些东西。天知道,我有多么讨厌英语。

From then she would give me some of her English notes initiatively. She asked me to look carefully,I only accepted,but never turn over them. God knows,how much I dislike English!
  高考终于结束了,多年的读书生涯,包括那些我做坏孩子的经历,终于可以告一段落了。

The college entrance testing was ove,the learning life including the experiences that I was a bad boy can be finished.
  和一群朋友正准备大醉的时候,叶小花忽然出现在酒吧。褪去陈旧的布衣,一袭不同于往常的打扮使她看上去那么明艳动人。十七岁的年华,终是如一束阳光般穿透了我的瞳孔。

When I was begin to drink with a group of my friends,yexiaohua turned up in the groggery. Unwore the elder close she used to wear,a unnormal close made her looked so attractive. In the age of 17,she like a sunshin penetrate through my eyes.
  在场所有的人都保持着与我一样的惊讶,对于叶小花。

All the boys were as surprised as me at xiaohua.
  她对我说,谢谢你当初送我的手套,很暖和。我没说话,笑笑。

She said to me,thank you for the glove,very warm. I just smiled with nothing to say.
  接着,她又调侃地问我,说实话,你知道手套的英文怎么写吗?

Then,she joked with me that tell me the truth,do you know how to write glovein English?
  她明知道我讨厌英文,还故意问我这样的问题。我当时就回答她,所有的英文里面,我就知道写“I love you”,因为追女孩子要用。其他的,我一概不知。

I didnt  understand why she asked me this that she had knew clearly that I disliked English,so I said in all the English words I knew nothing exceptI love you,because its useful for pursing girls.
  大抵,这就是我与叶小花的最后谈话了。

Maybe,its the what I talked with yexiaohua in the last time.
  后来,我靠父母的关系进了一家电力公司做文秘。没几个月,实在适应不了居人身下的感觉,辞职和朋友合伙开了一家广告公司。

Afterward,with the helping with my parents I went to a electric power company as a civil servant. After a few moths,I couldnt bear the life that obey to others anymore,so I resigned from it and bulid a ad company with my friends.
  忙碌的社会生活中,我开始逐渐淡忘学生时代的一切,包括那一个村姑,叶小花。

Bussy everyday that I began to forget my student life gradually,including the village woman—yexiaohua.
  有时候想想,真的可笑。当初还说别人村姑,以后注定了回家种田喂猪。现在人家身在名牌大学,前途一片光明,怎么可能回家呢?

To think it now,its very laughable that,we once said she would be a village woman and would surely backed home to feed sows,but now she was studying in a famous college,had a very bright future,how could she back to home to feed sows?
  记不清是几年以后,我接到了一个关于服装和手套的宣传策划。因为时代的问题,传媒这一块都必须接触到英语,所以我不得不打开电脑查询起服装和手套的英文拼写。

I couldnt remember how many years age, I received a ad plan about clothes and gloves. In this century,my work had lots of connections with English,so I had to open my computer to search the English spell of clothes and glove.
  Glove——手套。当这个简短的英文出现在电脑屏幕上时,我忽然懂了一些什么。那个不断将英语笔记借给我的女孩,那个遇见我就急急躲开的女孩,曾怀揣了怎样的一份热情,关于那双遥远的手套。当时,英文那么好的她一定知道,那手套的含义是什么。

Glove,when I saw this soft words appeared on my computer screen,I suddenly relized something. I remembered the girl who always gave me her English notes,who always passed me quickly with a red face,what kind of ardor she once had about that glove. So well she learned English that she must know the meaning of the glove.
  Give love,给爱。我一遍遍地用英文轻读着,忽然想起那个骑着自行车的午后,大声说着要用那手套和她一起种田;想起,那日在讲台上大声叫着她的名字;想起,那日,她在最后的时刻退去所有少女的矜持,问我手套的含义。凝思中,突然的领悟带着某种遗憾从脑海闪过,我是不是要弥补些什么?

Give love,I murmured it time by time. Suddenly I remembered the afternoon I rode on the bike speaked loudly that I would use the glove to farm with her;remembered that day I speaked  her name loudly on the platform;remembered that day she gave up her shy and asked me the meaning of glove at last. Thinking deeply,a feeling of both realized something and regret flashed into my mind,if I should do something to make up.

  我开始极力寻找叶小花的消息。终于,通过其他同学得知她已经结婚,我按照朋友给的地址找了过去。最后,在她家门前的一个餐馆见到了她。

From then on,I tried my best to find yexiaohua. Everything comes to him who waits,I knew from my old classmates that she had married,and found her as the address they offered and finally found her at a restaurant in front of her home.
  她叫出了我的名字,我微笑着点点头,忽然无语。挽着身旁高大的男人,对于我的突然出现,她并没有半点儿的反常。

She speaked out my name,I smiled and nodded,but slience. Arm-in-arm with the tall man beside her,to the sudden apperance of me she reprent very normal even no a little surprised.
  只是,她玩笑式地告诉我一句,一定要把英文学好哦。

But she told me in fun that, learn English well.
  回到家中,再看着那串被我反复抄过的英语单词,猛然地痛哭起来。那些难以言明的疼痛,连带着青春里的悔憾,一并沉重地流淌着。

Back home,seeing the group of English words that I had wrote many times,suddenly cried loudly. The kind of pain that cant speak out clearly,with the regret in my young ages,flooding heavily in my life.
  连夜,我将手套广告的策划案交到了客户手里,客户代表一致通过。

Without sleeping,I send the ad plan of the glove to the clientele, and they were unanimous in it.
  天刚蒙蒙亮的春日里,整个城市的户外站牌,楼塔,都被一张同样的手套广告覆盖了。广告语是简单的一句话:手套——Glove——Give love——给你我的爱,温暖新时代。

On the dawn of the spring,all the outside brand at the bus station and the buliding were covered by a glove ad. The ad is so soft that only had one sentenceShoutaoGloveGiveloveGive you my love,warm the new time.

 (冬鸿摘自《知音女孩》20082 /叶小开)
  评论这张
 
阅读(331)| 评论(0)

历史上的今天

评论

<#--最新日志,群博日志--> <#--推荐日志--> <#--引用记录--> <#--博主推荐--> <#--随机阅读--> <#--首页推荐--> <#--历史上的今天--> <#--被推荐日志--> <#--上一篇,下一篇--> <#-- 热度 --> <#-- 网易新闻广告 --> <#--右边模块结构--> <#--评论模块结构--> <#--引用模块结构--> <#--博主发起的投票-->
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

页脚

网易公司版权所有 ©1997-2018